Sou aquí: inici » 03_us_dels_signes » 2.3. El punt i coma (;)

2.3. El punt i coma (;)

El punt i coma separa dues oracions lligades pel sentit, però diferents per la construcció.

El punt i coma separa més que la coma, però no tant com el punt i sovint és intercanviable tant amb el punt com amb la coma. Principalment, utilitzem el punt i coma quan ja hi ha comes en els elements que interrelaciona.

El signe (;) s’utilitza

  • per separar oracions unides per un lligam lògic;
  • en enumeracions;
  • davant de conjuncions adversatives;
  • davant de conjuncions concessives.

El signe (;) no s’utilitza

  • per separar títols complexos.

2.3.1. Separa oracions unides per un lligam lògic

Per separar dues oracions independents, però unides per un lligam lògic no hi posem punt, sinó punt i coma.

Si escrivim:

A en Jordi li agraden les matemàtiques. Les matemàtiques són difícils.

tenim que, per una banda, a en Jordi li agraden les matemàtiques i, per l’altra, que les matemàtiques són difícils. No hi ha cap relació lògica entre les dues oracions. En canvi, si escrivim:

A en Jordi li agraden les matemàtiques; les matemàtiques són difícils.

volem significar que a en Jordi li agraden les matemàtiques justament perquè són difícils ja que, en general, a ell li agraden els reptes.

A l’exemple següent, podem veure que una coma en lloc del punt i coma fóra una separació massa feble. Un punt, en canvi, potser ens obligaria a canviar-ne la redacció.

Al planeta del petit príncep sempre hi havia hagut flors molt senzilles, endiumenjades amb una sola filera de pètals; no ocupaven gaire espai ni molestaven ningú.

A. de Saint-Exupéry, El petit príncep

2.3.2. Separa els elements d’una sèrie

Els elements d’una sèrie, especialment si són llargs o ja contenen comes, se separen amb punt i coma.

A l’acte d’inauguració, després del discurs del conseller, el director en funcions, el senyor Antoni Amargós, va fer constar que no estava gens d’acord amb diversos aspectes de la infraestructura de l’escola; que el nombre d’aules era insuficient per al nombre d’habitants del barri; que hi havia massa finestres que donaven a un carrer molt sorollós; que les pissarres estaven col·locades massa altes; que les cadires dels professors eren incòmodes; que l’accés als lavabos era perillós per als alumnes més petits i que la calefacció no funcionava.

La nova presidenta de la comunitat de veïns va proposar dur a terme diverses millores:

1. repintar el vestíbul;
2. canviar les bombetes de l’escala per unes de baix consum;
3. contractar una empresa de neteja més complidora que l’actual;
4. plantar gespa al jardí comunitari;
5. fer revisar els porters automàtics.

2.3.3. En les oracions adversatives i les concessives

Es posa punt i coma abans de les oracions adversatives i concessives quan són llargues.

A la Roser, pel seu sant, li vaig regalar un mocador de coll; però em sembla que no li va agradar gaire, perquè no el porta mai.

Al sopar de comiat no hi van venir tots els amics; tanmateix ens ho vam passar la mar de bé.




Anterior Pujar Següent